De werkelijkheid

Wat het is
Het is onzin zegt het verstand
Het is wat het is zegt de liefde

Het is tegenslag zegt de berekening
Het is alleen maar pijn zegt de angst
Het is uitzichtloos zegt het inzicht
Het is wat het is zegt de liefde

Het is belachelijk zegt de trots
Het is lichtzinnig zegt de voorzichtigheid
Het is onmogelijk zegt de ervaring
Het is wat het is zegt de liefde

Erich Fried (1921-1988)

Waarnemingen van de werkelijkheid, zijn voor de mens niet alleen feiten of gebeurtenissen. Ze krijgen altijd een bepaalde betekenis. Gunstig of niet wenselijk, al dan niet of ze tegemoet komen aan een verlangen of behoefte.

Daardoor ontstaan emotionele en gedragsmatige patronen.

In heel veel gevallen zijn emoties reacties op voorstellingen die wij voor ‘echt’ houden.

Met andere woorden: we reageren niet op de realiteit, maar op constructies (gedachten) in ons hoofd die we de realiteit noemen.

Er zijn meer dingen die ons beangstigen dan die ons schade berokkenen en wij lijden meer in de verbeelding dan in de realiteit”

Seneca

Het zijn dus voorstellingen van gebeurtenissen die onze ervaringen creëren en niet de gebeurtenissen zelf.

De bijhorende emoties zijn absoluut geen ingebeelde emoties. Die zijn altijd echt. Alleen kan ons [oude brein] geen onderscheid maken tussen echte realiteiten die hier en nu aanwezig zijn en ingebeelde realiteiten.

Dus beangstigende inbeeldingen veroorzaken echte emoties.

En dus ook voorstellingen uit het verleden of van de toekomst veroorzaken echte emoties in het nu.

De oorzaak van bijvoorbeeld boosheid of angst is in de meeste gevallen dus niet door feiten maar door bepaalde betekenissen en verhalen over realiteiten.

Mijn leven is gevuld geweest met drama’s, waarvan de meeste zich nooit hebben voorgedaan’.

Mark Twain (1835-1910)

De werkelijkheid die wij menen waar te nemen, is niet absoluut, maar is een perspectief.
De waarheid die wij geloven, is niet absoluut, maar is een zienswijze, een verhaal.
Het verhaal beoordelen wij vervolgens als gewenst of ongewenst, mooi of lelijk, goed of fout.
Dit oordeel vormt onze ervaring.

De meeste mensen houden doorgaans hun verhaal voor de werkelijkheid.

Veel oefeningen in mijn coachingsessies bevragen deze zogenaamde werkelijkheid.

Is dat wel zo?

Je kan de werkelijkheid ontkennen,
maar je kan niet de gevolgen ontkennen
van het ontkennen van de werkelijkheid.

Ayn Rand (1905-1982)

Deze website maakt gebruik van cookies. Door deze site te blijven gebruiken, accepteert u ons gebruik van cookies.